Klantenbeoordeling 8.5
Grote voorraad auto's
Hoge korting op onderhoud

Vandaag open: 08:00 - 18:00 uur
Tel. klantenservice: 055 521 28 09

De accu: de voeding van alle stroombronnen

Veel mensen hebben het al eens meegemaakt: je staat op het punt om te vertrekken maar de auto “doet” niets meer. De kans is dan groot dat de accu leeg of kapot is…

Waarvoor dient de accu eigenlijk?

De accu zorgt voor de stroomvoorziening in de auto. Onderdelen van een auto die werken op stroom zijn bijvoorbeeld lampen, radio, navigatie, elektrische ramen en natuurlijk de ontsteking van de motor. Tijdens het rijden wordt een accu ontladen. De dynamo zorgt er weer voor dat de accu tijdens het rijden ook weer opgeladen wordt.

Hoe kan het dat mijn accu leeg of kapot is?

Een lege accu komt in de meeste gevallen voor als de binnenverlichting of de kofferbakverlichting blijft branden als de klep niet goed gesloten is. De accu is dan niet helemaal leeg maar zal te weinig capaciteit hebben om de auto te starten.

Vaak hoor je dan een tikkend geluid of de controlelampen op het dashboard lichten op als geprobeerd wordt om de auto te starten. Een accu is ook onderhevig aan slijtage en gaat tussen de 3 en 6 jaar mee. Dit slijtageproces is afhankelijk van het gebruik van de auto. Indien je weinig en korte afstanden rijdt, gaat een accu eerder kapot.

Kan ik zelf mijn auto opstarten?

Indien de accu kapot is, kan dit nooit! Je zal niet de eerste zijn die starthulp krijgt op een veilige plaats langs de kant van de weg, vervolgens weg rijdt en bij een drukke rotonde of verkeerslichten de auto wederom afslaat en weer niet wil starten. Een kapotte accu laadt niet meer op. Het kan zelfs zover gaan dat door de defecte accu een chemische reactie op gang gebracht wordt waardoor er een explosief gas ontstaat en zelfs de accu kan ontploffen met alle gevolgen van dien! In een accu zit een zeer agressieve en bijtende vloeistof (accuzuur) die met aanraking van de huid of ogen tot grote lichamelijke ongemakken kunnen leiden. Kapotte accu’s mogen dan ook nooit opgeladen worden met een acculader.

Startkabels

Een auto met een lege accu kan met behulp van startkabels weer opgestart worden. Dat is niet zonder risico! Zeker bij moderne auto’s is het risico heel groot dat bij ondeskundig handelen aan de elektronica schade ontstaat. Met als gevolg zeer grote kosten. Raadpleeg bij een moderne auto (na bouwjaar 2008) altijd het instructieboekje van de auto. Staat hier niets over in dan heb je maar één mogelijkheid en dat is er vanaf blijven en de mobiliteitservice bellen.

Gebruik in ieder geval professionele startkabels. Deze kabels hebben een dikke koperen kern en kunnen veel vermogen (stroom) aan. In de praktijk zie ik heel vaak startkabels die veel te dun zijn. Hiermee zal nooit een gemiddelde auto gestart kunnen worden. Zorg dus voor professionele startkabels als u deze in uw auto wilt hebben, dat kost natuurlijk ook wel wat…

Procedure starthulp met startkabels

  • Sluit de ene rode kabelklem aan op de plus pool van de helpende auto. Vervolgens de andere rode kabelklem op de plus pool van de auto met lege accu.
  • Sluit de zwarte kabelklem aan op de min pool van de helpende auto. Vervolgens de zwarte kabelklem op de massa aansluiten van de auto met lege accu. Bij voorkeur aan het motorblok. Meestal is het oog waarmee de motor uit de auto getakeld wordt een prima massaplek.
  • Start de motor van de helpende auto, versnelling in z’n vrij met verhoogd toerental
  • Start vervolgens de motor van de auto met de lege accu. Laat de hulpauto vijf minuten de auto met lege accu opladen • Verwijder de zwarte kabelklem van de auto met lege accu. Verwijder vervolgens de zwarte kabelklem van de min pool van de hulpauto.
  • Verwijder de rode kabelklem van de plus pool van de auto met lege accu. Vervolgens de rode kabelklem verwijderen van de plus pool van de hulpauto.
  • Na de starthulp moet de auto met de lege accu een half uur rijden zodat de dynamo de lege accu kan opladen. Tijdens het rijden zo min mogelijk stroomverbruikers inschakelen, zoals achterruitverwarming en airco.

Let op dat bij bovenstaande handelingen de kabels niet in draaiende onderdelen van de motor terechtkomen. Dit leidt tot schade aan de auto en uzelf! Indien de kabels verkeerd aangesloten worden ontstaat er kortsluiting. Dit gaat gepaard met een grote vonk. Pas hiervoor op. Meestal zal de hoofdzekering van de auto uit veiligheidsoverwegingen doorsmelten. Dan moet er in ieder geval een monteur aan te pas komen.

TIP.: Indien een moderne of hybride auto een lege accu heeft is het beste om de mobiliteitservice te bellen. Deze mensen weten precies wat ze onderweg wel en niet moeten doen. Vervolgens kan in de werkplaats gekeken worden wat nou de precieze oorzaak is van een lege accu.

René Eickhof

Schrijver van dit blog

Naast het aansturen van Autohuis Eickhof deelt René graag zijn kennis van auto's. Daarom schrijft hij regelmatig blogs over tal van onderwerpen die te maken hebben met gebruik, onderhoud, de werking en het (ver)kopen van auto's. Dus wil je meer leren over je auto, volg dan René's autotips blog!